Fysiotherapie bij elleboogklachten

Elleboogklachten

Fysiotherapie bij een muisarm / RSI – CANS
Symptomen:
Een muisarm is een blessure aan de arm-, nek-, pols- en schouderspieren, hoofdzakelijk ten gevolge van overdadig computer- en muisgebruik. Deze blessure behoort tot de groep van de RSI, ook wel CANS (of Kans) genoemd. RSI en CANS is een verzamelterm voor klachten ten gevolge van het herhaaldelijk uitvoeren van eenzelfde beweging en/of langdurig dezelfde belasting op spieren en gewrichten.

Behandeling:
Fysiotherapie kan u helpen de balans tussen belasting en belastbaarheid weer te hervinden. Vroegtijdige herkenning en behandeling zijn daarbij belangrijk. Er moet tijdens de behandelingen fysiotherapie en daarbuiten stevig geoefend worden om de kracht en de lengte van de spieren te optimaliseren. Tevens zijn micropauzes en een juiste werkhouding en werktechnieken erg belangrijk. Q-axis Gezondheid en Werk kan hiervoor werkplekbezoeken, preventietrainingen en re-integratietrajecten verzorgen.

Meer informatie over valpreventie vindt u op www.q-axis.nl

Fysiotherapie bij een tenniselleboog/-arm en golfelleboog/-arm
Veel voorkomende elleboogklachten zijn de tenniselleboog en de golf(ers)elleboog.
Symptomen:
Een tenniselleboog/tennisarm staat meestal voor een peesaandoening ter hoogte van de elleboog. Wanneer de elleboog gestrekt wordt en hierbij met de hand kracht gezet wordt (knijpen of bovenhands tillen) wordt door de tenniselleboog/tennisarm de kenmerkende pijn aan de buitenzijde van de elleboog gevoeld. De termen tenniselleboog en tennisarm worden door elkaar gebruikt en betreffen dezelfde aandoening.
Bij een golfelleboog/golfarm is er sprake van een chronische ontsteking van de aanhechting van de buigpezen aan de binnenzijde van de elleboog. De golfelleboog of golferselleboog wordt gekenmerkt door pijn aan de binnenzijde van de elleboog uitstralend naar de onderarm.

Behandeling:
Fysiotherapie bij een tenniselleboog/tennisarm en golfelleboog/golfarm kan de kwaliteit van het bindweefsel verbeteren. Ook massages zijn heilzaam. De fysiotherapeut kan bij een tenniselleboog/tennisarm en een golfelleboog/golfarm de irritatie dempen en de spieren ontspannen. Een tenniselleboog/tennisarm en golfelleboog/golfarm kan ontstaan door zuivere overbelasting van de genoemde spiergroepen maar kunnen eveneens een deelklacht van een (sluimerende) nek-, schouder- en/of polsklacht zijn. Veelal zal een manueel therapeut u dan sneller van uw klacht af kunnen helpen. Ook kunnen medical taping en tennisarmbandjes helpen bij het herstel. Vraag uw fysiotherapeut om advies.