Fysiotherapie bij whiplash

Fysiotherapie bij Whiplash

Fysiotherapie bij whiplash

Een whiplash is een letsel aan de nek en/of rug ten gevolge van een ongeval of andere plotselinge gebeurtenis waarbij het lichaam voor- of achteruit beweegt terwijl het hoofd niet wordt gesteund Symptomen: Lichamelijke symptomen bij een whiplash kunnen zijn:

* Pijn in hoofd en nek
* Stijfheid in de nek
* Hoofdpijn
* Ondefinieerbare pijnen in rug en ledematen
Andere (aspecifieke) symptomen bij een whiplash kunnen zijn:
* Ernstige problemen met de concentratie
* vergeetachtigheid
* stemmingswisselingen
* vermoeidheid
* tintelen in de vingers
* oorsuizingen (tinnitus)
*duizeligheidsklachten

Behandeling

Herstel van een whiplash kan een langdurig proces zijn. Bij ongeveer vijftig procent van de mensen gaat een whiplash binnen drie maanden vanzelf over. Zeventig procent is binnen een jaar hersteld. De dertig procent die overblijft, herstelt niet goed en wordt in het jaar daarna meestal met extra fysiotherapie behandeld. In ruim de helft van deze gevallen komt het dan alsnog goed. Bij ongeveer tien procent van de slachtoffers blijven de klachten bestaan.

Een halskraag wordt in feite afgeraden vanwege hun passieve karakter en afhankelijkheidsgevaar. Coaching van de patiënt en gerichte oefeningen van de fysiotherapeut zijn van uiterst belang.

Fysiotherapie bestaat uit een actieve aanpak volgens een richtlijn/protocol. Zie www.kngf.nl

Fysiotherapie bij overige klachten aan hoofd en halsgebied

Ook bij diverse andere pijnklachten in het hoofd of in het halsgebied kan (fysio)therapie uitkomst bieden. Neemt u hiervoor gerust contact op met onze praktijk.