Fysiotherapie bij nekklachten

Nekklachten

Symptomen bij nekklachten
Pijnlijke en gespannen nekspieren en vastzittende nekwervels komen veel voor. Als oorzaak kunnen veel factoren aangedragen worden die elkaar bovendien kunnen versterken. Denk daarbij aan ongunstige slaap- of werkhoudingen, spanningen, artrose etc. etc.

Behandeling van nekklachten
Medicatie, ontspanningsoefeningen en losmaken van de spieren/gewrichten door de fysiotherapie/ manuele therapie zullen heilzaam zijn.

Fysiotherapie bij whiplash
Een whiplash is een letsel aan de nek en/of rug ten gevolge van een ongeval of andere plotselinge gebeurtenis waarbij het lichaam voor- of achteruit beweegt terwijl het hoofd niet wordt gesteund.

Symptomen:
Lichamelijke symptomen bij een whiplash kunnen zijn:

• Pijn in hoofd en nek
  • Stijfheid in de nek
  • Ondefinieerbare pijnen in rug en ledematen

Andere symptomen bij een whiplash kunnen zijn:

• Ernstige problemen met de concentratie
  • Vergeetachtigheid
  • Stemmingswisselingen
  • Vermoeidheid
  • Tintelen in de vingers
  • Oorsuizingen (tinnitus)
  • Duizeligheidsklachten

Behandeling
Herstel van een whiplash kan een langdurig proces zijn. Bij ongeveer vijftig procent van de mensen gaat een whiplash binnen drie maanden vanzelf over. Zeventig procent is binnen een jaar hersteld. De dertig procent die overblijft, herstelt niet goed en wordt in het jaar daarna meestal met extra fysiotherapie behandeld. In ruim de helft van deze gevallen komt het dan alsnog goed. Bij ongeveer tien procent van de slachtoffers blijven de klachten bestaan.

Meer informatie over valpreventie vindt u op www.kngf.nl

Zijn uw nekklachten erg complex, dan verwijzen wij u door naar Nekcentrum Valkenswaard, hét expertisecentrum voor nek en nekgerelateerde klachten in omgeving Valkenswaard.