Fysiotherapie bij bekken- en rugklachten

Fysiotherapie bij rug- en bekkenklachten

Fysiotherapie bij a-specifieke lage rugklachten (spit, lumbago, ischias)
Symptomen:
Driekwart van de bevolking krijgt vroeger of later last van rugklachten zoals spit, Lumbago of ischias. Dergelijke klachten komen het meest in de onderrug voor. Deze rugpijn wordt ook wel spit of lumbago genoemd. De pijn kan uitstralen naar één of beide benen (ischias of ischialgie). In 90% van de gevallen kan er geen oorzaak voor de rugpijn worden vastgesteld. We spreken dan van a-specifieke lage rugpijn of spit.

Behandeling:
Als lage rugpijn/spit na 6 weken blijft aanhouden, moet verder onderzoek en zo mogelijk extra behandeling geschieden. Heilzame behandelvormen bij aspecifieke rugklachten zijn fysiotherapie en manuele therapie. Fysiotherapie bij lage rugpijn/spit kan de klachten verminderen en zelfs opheffen.

Fysiotherapie bij een hernia
Symptomen:
Hernia (hernia nuclei pulposi) is een nek- of rugklacht waarbij er sprake is van een uitstulping van de tussenwervelschijf. Deze uitstulping drukt op een zenuw waardoor pijnklachten in arm of been kunnen ontstaan, eventueel met verschijnselen van uitval van de zenuw (doof gevoel, krachtsvermindering).

Behandeling:
Een hernia heeft een gunstig “natuurlijk beloop”. Dat wil zeggen dat de klachten meestal vanzelf of met beperkte medicatie en fysiotherapie weer verdwijnen. Uw fysiotherapeut richt zich voornamelijk op het sterker maken van de hals of rug door spierversterkende oefeningen. De fysiotherapie gaat tevens gepaard met adviezen over de manier van liggen, zitten, (op)staan, autorijden en tillen.

Fysiotherapie bij overige rugklachten
Uiteraard zijn er tal van andere rugklachten die met fysio- en/of manuele therapie behandeld kunnen worden. Denk bijvoorbeeld aan wervelblokkades of –inzakking. Neemt u hiervoor gerust contact op met onze praktijk.