Last van een chronische peesblessure? Behandeling met EPTE kan helpen!

EPTE

Last van een chronische pees blessure zoals een achillespees/ schouderpees/ tenniselleboog/ kniepees of hielspoor/fascitis plantaris die maar niet over gaat ondanks diverse behandelmethoden?

Echogeleide Percutane Electrolyse (EPTE) is dé nieuwste behandeltechniek en meest innovatieve behandelmethode voor peesklachten op dit moment!

Praktisch gezien bestaat het uit enkele behandelsessies waarbij er een acupunctuur of dry needle naald onder echogeleiding naar het aangedane gebied wordt gebracht en er een galvanische stroom op wordt gezet. Dit zet een aantal chemische en fysiologische processen in gang die kunnen helpen om een vicieuze cirkel te doorbreken.

Een EPTE behandeling is overigens niet een op zichzelf staande therapievorm, het wordt  gecombineerd met een daarop afgestemd evidence based oefenprogramma. De combinatie van EPTE met oefeningen is een hele krachtige en hiermee kun je zelfs heel vervelende chronische tendinopathieën beter maken.

Vaak is het niet nodig meer dan 4-6 keer te behandelen met EPTE en men streeft naar een significante pijnreductie binnen deze sessies. Chronische tendinopathieën kosten echter tijd om volledig pijnvrij te worden. Het beleid van een opbouwend oefenprogramma kan dan worden doorgezet. EPTE is nodig voor het doorbreken van de vicieuze cirkel en met de oefeningen dient de klacht uiteindelijk helemaal over te gaan.

Een behandeling middels Percutane Electrolyse Therapie is niet pijnlijk, hoogstens oncomfortabel. De naald is zeer dun en gaat rechtstreeks in het probleemgebied. Alleen het te behandelen weefsel wordt hierdoor “geraakt”. U ervaart enkel lokaal een licht onaangenaam gevoel.

Wat is de evidence/evidentie?

Uit fundamenteel onderzoek op dieren en mensen blijkt dat er verschillende gunstige fysiologische effecten optreden tijdens en na behandeling met EPTE.

De effecten van Percutane Electrolyse Therapie hangen samen met een chemisch en fysiologisch proces dat in het specifiek te behandelen gebied tot stand komt. Wetenschappelijk onderzoek heeft aangetoond dat in het weefsel zeer lokaal een verhoogde PH waarde ontstaat, bloed circulatie verbeterd en cellen worden aangezet tot de aanmaak van het groeihormoon. Percutane Electrolyse Therapie is bewezen effectief bij het bevorderen van de lokale celstofwisseling en bevorderd het lichaamseigen herstelvermogen direct op de plek waar dat nodig is!

De evidentie is aantoonbaar hoger dan tot nu toe ingezette conservatieve behandeltechnieken zoals PRP, fricties, NSAID’s en cortico-injecties

Achtergrond en geschiedenis EPTE
Percutane Electrolyse als behandeltechniek is een innovatieve  techniek, ontwikkeld in Spanje. Inmiddels bijna 10 jaar met succes daar ingezet. De ontwikkelaars van EPTE (in het Spaans: Electrólisis Percutánea Terapeútica, oftewel Percutane Therapeutische Electrolyse) hebben in 2014 de Europese CE goedkeuring verkregen. Dat was het moment dat EPTE ook naar andere landen geëxporteerd en daar gedoceerd kon worden.
N.B. EPTE is het enige Percutane Electrolyse systeem dat de officiele CE goedkeuring heeft!
Sinds 2015 wordt EPTE met goede resultaten ook in een beperkt aantal fysiotherapie praktijken in Nederland toegepast.

EPTE is aangemerkt als vallende binnen het domein van de fysiotherapeut. Dus wordt ook vergoed door de ziektekostenverzekering.

De voordelen van EPTE behandeling

• Nauwkeurige behandeling direct in de locatie
  • Gezond weefsel wordt ontzien
  • Geringe foutmarge door begeleiding van echografie
  • Snel effectief, al 4-6 behandelingen minder pijn
  • De behandeling is niet pijnlijk
  • Voorkomt onnodig veel fysiotherapie behandelingen

Wilt u snel van uw pijnklachten af? Wacht dan niet te lang en bespaar u lange fysiotherapie trajecten door een afspraak te maken voor een EPTE behandeltraject.